Aragonés Niño, Dr. Daniel

 Bild_Daniel_Aragonés Dr. Daniel Aragonés Niño
Trainings- und Bewegungswissenschaft
Johannes Gutenberg Universität
Albert Schweitzer Straße 22
55099 Mainz
Germany
Sprechstunde im WiSe 2016/17:

nach Vereinbarung

 

Raum 00-101, vor der

Leichtathletik-Halle

Telefon: +49 6131 39 27057

daragone@uni-mainz.de

 

Lebenslauf

Nach mehrjähriger Tätigkeit als Sportlehrer im Sekundarstufenbereich, arbeitete er von 2011 bis 2014 als wissenschaftlicher Mitarbeiter in Forschung und Lehre am Institut Nacional d’Educació Física de Catalunya in Barcelona und wurde dort mit einer Dissertation zu dem Thema “Psychobiological Integration in Exercise-induced Fatigue. Nonlinear Dynamic Approach” promoviert. Seit November 2014 ist Dr. Aragonés im Rahmen eines Postdoc-Forschungsaufenthalts in der Abteilung Bewegungs-und Trainingswissenschaft des Instituts für Sportwissenschaft der Johannes Gutenberg Universität Mainz tätig. Im Rahmen eines geförderten Forschungsprojekts untersucht er kinematische und kinetische Effekte trainingsbedingter Ermüdung durch wiederholungsbasiertes Training.

After working as a physical education teacher at secondary school, he joined the National Institute of Physical Education of Catalonia in Barcelona (University of Barcelona) in 2011 as a researcher and collaborating lecturer, completing successfully a PhD with the thesis title “Psychobiological Integration in Exercise-induced Fatigue. Nonlinear Dynamic Approach” in 2014 at the University of Barcelona. Since November 2014 he is carrying out a postdoctoral research stay at the Department for Training and Movement Science (Johannes Gutenberg University Mainz), developing a funded research project about the kinematic and kinetic effects of exercise-induced fatigue during repetitive training.

 

Arbeitsschwerpunkte

Exercise-induced fatigue

Motor learning

Martial arts training

Physical Education

Exercise psychology

 

Publikationen

Balagué, N., González, J., Javierre, C., Hristovski, R., Aragonés, D., Álamo, J., Niño, O., & Ventura, J. L. (2016). Cardiorespiratory coordination after training and detraining. A principal component analysis approach. Frontiers in Physiology, 7(35). doi: 10.3389/fphys.2016.00035

Niño, O., Balagué, N., Aragonés, D., Blasi, J., Álamo, J., Corral, L., Javierre, C., Miguel, M., Viscor, G., & Ventura, J. (2015). CD34+ circulating progenitor cells after different training programs. International Journal of Sports Medicine, 36(04), 292-296. doi: 10.1055/s-0034-1394394

Niño, O., Balagué, N., Aragonés, D., Álamo, J., Oviedo, G., Javierre, C., Guillamó, E., Delicado, M., Viscor, G., & Ventura, J. (2014). Different training programs decrease blood pressure during submaximal exercise. Experimental and Clinical Cardiology, 20(9), 5304-5310.

Balagué, N., Hristovski, R., Vainoras, A., Vázquez, P., & Aragonés, D. (2014). Psychobiological integration during exercise. En K. Davids, R. Hristovski, D. Araújo, N. Balagué, C. Button, y P. Passos (Eds.), Complex Systems in Sport (pp. 62-82). London: Routledge.

Balagué, N., Hristovski, D., García, S., Aragonés, D., Razon, S., & Tenenbaum, G. (2014). Intentional thought dynamics during exercise performed until volitional exhaustion. Journal of Sports Sciences. doi: 10.1080/02640414.2014.921833

Balagué, N., Aragonés, D., Hristovski, R., García, S., & Tenenbaum, G. (2014). El foco de atención emerge espontáneamente durante el ejercicio progresivo y máximo. Revista de Psicología del Deporte, 23(1), 57-63.

Aragonés, D., Balagué, N., Hristovski, D., Pol, R., & Tenenbaum, G. (2013). Fluctuating dynamics of perceived exertion in constant-power exercise. Psychology of Sport and Exercise, 14(6), 796-803. doi: 10.1016/j.psychsport.2013.05.009

Balagué, N., Hristovski, R., Aragonés, D., & Tenenbaum, G. (2012). Nonlinear model of attention focus during accumulated effort. Psychology of Sport and Exercise, 13(5), 591-597. doi: 10.1016/j.psychsport.2012.02.013

Balagué, N., Hristovski, R., & Aragonés, D. (2011). Rol de la intención en la fatiga inducida por el ejercicio. Aproximación no-lineal. Revista de Psicología del Deporte, 20(2), 505-521.