Beckmann, Dr. Hendrik

Dr. Hendrik Beckmann
Trainings- und Bewegungswissenschaft
Johannes Gutenberg Universität
Albert Schweitzer Straße 22
55099 Mainz
Germany
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hendrik.beckmann@uni-mainz.de

Lebenslauf

Jahrgang 1976, studierte von 1997 bis 2003 Geschichte und Sport für die Lehrämter der Sekundarstufen II und I an der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster. Danach wissenschaftlicher Mitarbeiter am Arbeitsbereich Trainingwissenschaft der Universität Münster. Seit dem Sommersemester 2008 wissenschaftlicher Mitarbeiter am Arbeitsbereich Trainings-und Bewegungswissenschaft der Johannes Gutenberg-Universität Mainz.

Von 2002-2008 Leichtathletik-Trainer bei der TG Münster e.V. und der LG Ratio Münster e.V.; davon 2006-2008 als Fördertrainer "Mehrkampf, weibliche Jugend" bei der LG Ratio Münster e.V. Darüber hinaus von 2003-2005 Fördertrainer "Wurf" am Landesleistungsstützpunkt Münster/Warendorf.

Stellvertretender Sprecher der dvs-Kommission "Leichtathletik".

Arbeitsschwerpunkte

  • Motorisches Lernen
  • Differenzielles Lernen
  • Techniktraining
  • Theorie und Praxis der Leichtathletik

Veröffentlichungen

  • Beckmann, H., Horst, F., & Schölllhorn, W. I. (2017, in press). Motor variability in differencial learning compared with low, increasing and high contextual interference in a basketballl task [Abstract]. In Sport Science in a Metropolitan Area. Proceedings of the 22nd Annual Congress of the European College of Sport Science. Essen, Germany.
  •  Beckmann, H., Horst, F., & Schöllhorn, W. I. (2017, submitted). Bewegungsvariabilität als Steuerungsgröße im Techniktraining? [Movement variability as manipulated variable in sports skill acquisition?; Abstract]. In Training im Sport. Proceedings of the Annual Meeting of the division for training science in the German Sport Science Association. Mainz, Germany.
  • Beckmann, H., Schneider, F. J. M., & Schöllhorn, W. I. (2016). Variability and spacing – do they interfere with each other? [Abstract]. In Crossing Borders through Sport Science. Proceedings of the 21st Annual Congress of the European College of Sport Science (p. 303). Vienna, Austria.
  • Beckmann, H., Böhme, M., & Schöllhorn, W. I. (2015). Effects of differencial learning, high and low contextual interference on acqusition and learning of a basketball task [Abstract]. In Sustainable Sport. Proceedings of the 20th Annual Congress of the European College of Sport Science (pp. 278–279). Malmoe, Sweden.
  • Beckmann, H., Barmscheidt, S., & Schöllhorn, W. I. (2015). Auswirkungen von unterschiedlich geblocktem Differenziellen Lernen auf das Lernen von Basketball-Passtechniken bei Novizen [Effects of several blocked differencial learning protocols on learning basketball passing in novices; Abstract]. In T. Könecke, H. Preuß, & W. I. Schöllhorn (Eds.), Moving Minds – Crossing Boundaries in Sport Science (p. 213). Hamburg, Germany: Feldhaus.
  • Beckmann, H., & Schöllhorn, W. I. (2015). Auswirkungen eines verteilten Differenziellen Lernens auf das Lernen großmotorischer Bewegungen bei Novizen am Beispiel Hockey [Effects of distributed differencial learning on gross motor hockey skill acquisition in novices; Abstract]. In J. Hermsdörfer, W. Stadler, & L. Johannsen (Eds.), The Athlete’s Brain: Neuronale Aspekte motorischer Kontrolle im Sport (pp. 129–130). Hamburg, Germany: Feldhaus.
  • Beckmann, H., & Schöllhorn, W. I. (2014). Effects of distributed differencial learning on skill acquisition in novices [Abstract]. In A. De Haan, C. J. De Ruiter, & E. Tsolakidis (Eds.), Sport Science Around The Canals. Proceedings of the 19th Annual Congress of the European College of Sport Science. Amsterdam, The Netherlands.
  • Schöllhorn, W. I., Beckmann, H., & Janssen, D. (2014). Identification of transdisciplinary individual movement patterns [Abstract]. In Sport Science around the Canals. Proceedings of the 19th Annual Congress of the European College of Sport Science. Amsterdam, The Netherlands.
  • Bachelier, A., Beckmann, H., Hegen, P., & Schöllhorn, W. I. (2013). Effects of stochastic movement variations versus movement repetition during motor skill acquisition in gymnastics handspring [Abstract]. In Proceedings of the 4th World Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership. Book of Abstracts. Barcelona, Spain.
  • Schöllhorn, W. I., Beckmann, H., & Michelbrink, M. (2013). System(at)ische Betrachtungen von Trainingsprinzipien [Principles of training from a systematic and systemic perspective]. Leistungssport, 43(3), 5–10.
  • Beckmann, H. (2013). Untersuchung der Auswirkungen verschiedener Variationsbereiche des differenziellen Lernens und Lehrens im weiten Sinn auf ausgewählte technische Grundfertigkeiten im Hallenhockey [Effects of several amounts of practice variability within the differencial learning paradigm in indoor hockey]. Dissertationsschrift, Johannes Gutenberg-Universität Mainz, Germany. Retrieved from http://ubm.opus.hbz-nrw.de/volltexte/2013/3606/
  • Beckmann, H. (2012b). Schnelligkeitstraining [Speedtraining]. In J. M. Jäger & K. Krüger (Eds.), Der Muskel im Sport (pp. 266–275). Berlin, Germany: KVM.
  • Beckmann, H. (2012a). Koordinationstraining [Coordinative training and technique training]. In J. M. Jäger & K. Krüger (Eds.), Der Muskel im Sport (pp. 254–264). Berlin, Germany: KVM
  • Janssen, D., Gebkenjans, F., Beckmann, H., & Schöllhorn, W. I. (2010). Analyzing learning approaches by means of complex movement pattern analysis. International Journal of Sports Psychology, 41(S), 18–21.
  • Schöllhorn, W. I., Beckmann, H., & Davids, K. (2010). Exploiting system fluctuations. Differential training in physical prevention and rehabilitation programs for health and exercise. Medicina , 46(6), 365–373.
  • Schöllhorn, W. I., Beckmann, H., Janssen, D., & Drepper, J. (2010). Stochastic perturbations in athletics field events enhance skill acquisition. In I. Renshaw, K. Davids, & G. J. P. Savelsbergh (Eds.), Motor Learning in Practice. A constraints-led approach (pp. 69–82). London: Routledge.
  •  Beckmann, H., Winkel, C., & Schöllhorn, W. I. (2010). Optimal range of variation in hockey technique training. International Journal of Sport Psychology, 41(S), 5–10.
  • Beckmann, H., & Wastl, P. (Eds.). (2009). Perspektiven für die Leichtathletik [Perspectives for track and field athletics]. Hamburg, Germany: Czwalina.
  • Beckmann, H. (2009). Differenziell springen [Differencial learning in jumping events]. Sportpädagogik, 33(3-4), 59–63.
  • Kißmann, M., Beckmann, H., & Michelbrink, M. (2009). Reflexionen über den Einsatz des Differenziellen Lehrens und Lernens im Sportunterricht [Pedagogical considerations on the differencial learning approach in physical education]. Sportunterricht, 58(2), 51–54.
  • Beckmann, H., & Gotzes, D. (2009). Differenzielles Lehren und Lernen in der Leichtathletik - ein Sprintexperiment im Sportunterricht [Differencial teaching and learning in athletics: a field study on speedraining in physical education lessons]. Sportunterricht, 58(2), 46–50.
  • Schöllhorn, W. I., Beckmann, H., Janssen, D., & Michelbrink, M. (2009). Differenzielles Lehren und Lernen im Sport. Ein alternativer Ansatz für einen effektiven Sportunterricht [Differencial teaching and learning: an alternative approach for effective physical education]. Sportunterricht, 58(2), 36–40.
  • Frank, T. D., Michelbrink, M., Beckmann, H., & Schöllhorn, W. I. (2008). A quantitative dynamical systems approach to differential learning: self-organization principle and order parameter equations. Biological Cybernetics, 98(1), 19–31.
  • Schöllhorn, W. I., Humpert, V., Oelenberg, M., Michelbrink, M., & Beckmann, H. (2008). Differenzielles und Mentales Training im Tennis [Differencial learning and mental practice in tennis]. Leistungssport, 38(6), 10–14.
  • Beckmann, H., Welminski, D., & Schöllhorn, W. I. (2008). Differenzielles Lernen in der Leichtathletik - Techniktraining in der Leichtathletik [Differencial learning and technique training in athletics]. In D. Lühnenschloß & P. Wastl (Eds.), Quo vadis olympische Leichtathletik? (pp. 195–208). Hamburg, Germany: Czwalina.
  • Gebkenjans, F., Beckmann, H., & Schöllhorn, W. I. (2007). Does low and high contextual interference lead to different levels of noise? [Abstract]. In P. Beek & R. van den Langenberg (Eds.), 3rd European Workshop on Movement Sciences. Book of Abstracts (pp. 153–154). Köln, Germany: Sport & Buch Strauß.
  • Beckmann, H., & Schöllhorn, W. I. (2006). Differenzielles Lernen im Kugelstoßen [Differencial learning in shot put]. Leistungssport, 36(4), 44–50.
  • Schöllhorn, W. I., Beckmann, H., Michelbrink, M., Sechelmann, M., Trockel, M., & Davids, K. (2006). Does noise provide a basis for the unification of motor learning theories? International Journal of Sport Psychology, 37(2-3), 186-206.
  • Schöllhorn, W. I., Paschke, M., & Beckmann, H. (2006). Differenzielles Training im Volleyball beim Erlernen von zwei Techniken [Using differencial learning for the acquisition of two different volleyball techniques]. In K. Langolf & R. Roth (Eds.), Volleyball 2005 - Beach-WM (pp. 97–105). Hamburg, Germany: Czwalina.
  • Schöllhorn, W. I., Beckmann, H., & Michelbrink, M. (2005). System(at)ische Betrachtungen von Trainingsprinzipien [Principles of training from a systematic and systemic perspective]. In R. Burger, D. Augustin, N. Müller, & W. Steinmann (Eds.), Trainingswissenschaft. Facetten in Lehre und Forschung (pp. 39–53). Niedernhausen, Germany: Schors.
  • Beckmann, H., & Schöllhorn, W. I. (2005). Increasing noise improves signal-noise-ratio in motor learning [Abstract]. In C. Peham, W. I. Schöllhorn, & W. Verwey (Eds.), 2nd European Workshop on Movement Sciences. Book of Abstracts (pp. 139–140). Köln, Germany: Sport & Buch Strauß.
  • Beckmann, H., & Schöllhorn, W. I. (2003). Differenzielles Kugelstoßtraining [Differencial learning in shot put]. In J. Krug & T. Müller (Eds.), Messplätze, Messplatztraining, Motorisches Lernen (pp. 108–112). Sankt Augustin, Germany: Academia.